Een beetje Nederland in Maleisië - Reisverslag uit Tanjong Malim, Maleisië van Joske - WaarBenJij.nu Een beetje Nederland in Maleisië - Reisverslag uit Tanjong Malim, Maleisië van Joske - WaarBenJij.nu

Een beetje Nederland in Maleisië

Blijf op de hoogte en volg Joske

03 April 2014 | Maleisië, Tanjong Malim


Terima kasih, oftewel: dankjewel! Lieve lezers, ten eerste doet het me veel plezier om erachter te komen dat jullie (of in ieder geval een enkeling) nog steeds trouw mijn blogs lezen. Ten tweede wil ik jullie bedanken voor het helpen herinneren dat het weer tijd is voor een nieuwe blog. Misschien dat ik gewend aan het raken ben aan mijn leven hier, en daarom minder het idee heb dat ik genoeg leuke stof heb voor een blog. Of misschien dat ik het Nederlands al een beetje verleerd ben. Of misschien dat ik als schrijver pas in actie kom als mijn pen (lees: computer) mij roept. Laat dit laatste nou net gebeuren deze nacht om 02.00 uur. Tja, de plicht roept. Hier is ’ie weer! Geniet ervan.

Er was eens… een fiets. Een fiets die stond te stralen in de warme Maleise zon. En laat er net op dat moment een blond Nederlands meisje voorbij die fiets lopen. Ik heb het geluk dat ik dat meisje was en ondanks dat de fiets niet geel met rood en volgeplakt met stickers was, sprong ik enthousiast op de fiets. Het deed me weinig dat de band lek was en dat de fiets slechts één rem had, ik kon eindelijk fietsen! En ja mam, ik doe voorzichtig. Na mijn fietstocht van afgelopen zomer naar Texel durfde ik dit ook wel aan. Een ontspannen gevoel om eindelijk even te fietsen.

Ik had het geluk dat ik de afgelopen weken nog tweemaal mocht fietsen. Een keer was langs muurschilderingen in Melaka (hierover later meer, nog even geduld). De andere keer was met een Maleis klasgenootje die me vroeg of ik met haar naar een meer wilde fietsen. Ik noem haar ‘Ice’ (maar mag haar ook Selena Gomez noemen), en vond het daarom gepast om een ijsje te kopen tijdens de fietstocht. Helaas was het ijsje als gesmolten voordat ik het kon opeten.

Naast de Hollandse fietsen heb ik ook een echte windmolen en een stadhuis gezien! Dit alles in het stadje Melaka. Twee weken geleden ben ik met Celeste, Austin, Sarah, Lenny en Emilie naar dit gezellige stadje gegaan. Het duurde even voordat we een hostel hadden gevonden omdat het vakantie bleek te zijn, maar dit mocht de pret niet drukken. Het is een stadje met erg leuke winkels, een grote nachtmarkt en een rood Holland Huis (stadhuis en windmolen). Jawel, zelfs in Maleisië zijn Nederlandse invloeden. Na een sightseeing door de stad, een uitzicht vanaf het dak van het hostel en een heerlijke curry gegeten te hebben gingen we op zondag weer naar huis.

De maandag dat ik terug kwam had ik een tentamen. Ik zal niet te veel uitweiden over de tentamens hier, maar laat ik zeggen dat het anders is dan ik gewend had. Afgelopen vrijdag had ik onverwachts een tentamen. Onverwachts? Dat zou in Nederland nooit gebeuren. Even schrok ik, maar toen de docent vertelde dat je mocht overleggen en dat je je aantekeningen erbij mocht houden, verdween deze schrok snel.

Afgelopen vrijdag hebben we een groot diner gekookt voor de Indonesiërs. Helaas waardeerden zij de spaghetti en pizza niet zo erg als dat wij (de internationale studenten) deden. Zaterdag zijn we naar de Batu Caves geweest en hebben we daar een berg beklommen. Dit keer geen hikingtocht, maar een berg beklommen door aan een touw te hangen en de muur te beklimmen met je handen en voeten. Best wel eng maar ook erg leuk! Foto’s volgen in een volgende blog …

Naast de fietsen, de windmolen en het stadhuis komt er morgen nog een beetje extra Nederland in Maleisië, want dan komen mijn ouders hier! :) We gaan samen een weekje naar Sabah in Borneo. Ik heb er zin in!

Hieronder weer een aantal interessante doch nutteloze weetjes.

- Een van de Indonesiërs hier leert me Maleis. Ik weet nu hoe ik kan zeggen ‘Ik spreek een beetje Maleis’. Nog even oefenen en ik kan ook verstaan wat de Maleisiërs hierop antwoorden.
- 1 april is hier niet ongemerkt voorbij gegaan. Wat een mooie dag!
- “1 april, kikker in je bil, die er nooit meer uit wil’. Ik realiseer me dat dit versje eigenlijk nergens op slaat. Maar dat maakt het extra leuk.
-Het woord ‘Selfie‘ is erg bekend in Maleisië.
- Na sommige colleges willen de studenten nog steeds met me op de foto, wat vaak resulteert in een hele fotoshoot.
- Softbal spelen met je andere hand dan dat je gewend bent (omdat er geen handschoen voor linkshandige is) is best wel moeilijk. Het is vast goed voor de creativiteit.
- Het is hier blijkbaar niet altijd toegestaan om na een tentamen de zaal uit te lopen.
- Ik realiseerde me iets te laat dat de titel van mijn vorige blog in het Engels was. Van meerdere bronnen heb ik gehoord dat mijn blog niet te begrijpen is als deze vertaald wordt in GoogleTranslate.
- Helemaal vergeten om er iets over te zeggen in eerdere blogs, maar natuurlijk speelt de verdwijning van de MH370 een grote rol in Maleisië. Mooi om te zien dat veel studenten bidden voor het vliegtuig.

  • 03 April 2014 - 08:27

    Elise:

    Veel plezier net je ouders joske! Geniet ervan en doe ze de groetjes! Xx

  • 03 April 2014 - 09:41

    Laura:

    Mooie tochtjes weer Jos! Goed om te lezen dat je je fiets skills up to date blijft houden! Nu hopen dat je rood gele rakker bij thuis komst nog op je staat te wachten en niet door verkocht is aan een chinees ;).
    Veel plezier met je ouders aankomende week! En ik ben uiteraard erg nieuwsgierig naar al je foto's :).

  • 03 April 2014 - 10:43

    Charlotte:

    Leuk om te lezen weer! Echt tof dat je een fiets hebt gevonden, kan me voorstellen dat je het fietsen na een tijd begint te missen als je dat in NL dagelijks deed! En hoe leuk dat je een beetje holland tegen bent gekomen! Wacht maar als je over een tijd weer terug bent, dan wil iedereen hier in NL ook weer gewoon telkens met je op de foto haha ;) succes met alle tussentijdse spontane toetsen en geniet er van!

  • 03 April 2014 - 11:33

    Francis Jongerius:

    Hoi Joske,

    Heel leuk om jouw avonturen te lezen. Wat een prachtige foto's! Veel plezier in Sabah met paps en mams.

    Groeten uit zonnig Vlissingen.

  • 03 April 2014 - 12:21

    Marion:

    Hey Joske!
    Leuk geschreven :) Grappig dat je weer een paar keer hebt kunnen fietsen :P Lijkt me wel raar dat ze telkens weer met je op de foto willen; zometeen vragen ze ook nog om je handtekening :D
    Heel veel plezier nog, ook met je ouders! Geniet ervan.

  • 03 April 2014 - 15:03

    Isabelle:

    Hoi Joske

    Leuk om al je belevenissen te lezen.
    Heel veel plezier met het bezoek van je ouders.
    groetjes,
    Isabelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joske

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 9222

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 01 Augustus 2014

Studeren in Maleisië!

Landen bezocht: