It's a small world - Reisverslag uit Tanjong Malim, Maleisië van Joske - WaarBenJij.nu It's a small world - Reisverslag uit Tanjong Malim, Maleisië van Joske - WaarBenJij.nu

It's a small world

Blijf op de hoogte en volg Joske

26 Mei 2014 | Maleisië, Tanjong Malim


Laat ik beginnen met een verhaal over de Maleise interpretatie van het fenomeen ‘brandoefening’. En tijdje geleden planden ze hier een brandoefening op zondagnacht om 1.30 uur. Ik herhaal: zondagnacht om 1.30 uur! Waaaat? Na een vermoeiend weekendje werd ik ’s nachts gewekt door een snerpend brandalarm. Er werd op de deur gebonsd en ze vertelden dat we naar het grote grasveld moesten, waar ze vervolgens alle instructies in het Maleis gaven. Voordat we hier naartoe mochten, vertelden ze ons echter nadrukkelijk dat we eerst even bedekkende kleding aan moesten doen. Erg veilig!

De volgende week had ik aardig wat group meetings met verschillende groepsgenootjes. In één van de meetings nam een jongen zijn gitaar mee en zong hij samen met een meisje een liedje voor mij! Ook had ik deze week een ietwat vreemd Skype interview met Yvette en Laura van de volleybal in Tilburg. Ik moest er helemaal voor naar Maleisië gaan, maar het is me gelukt. Ik was de coverstory van het clubblad! Verder vierden we deze week de Mexicaanse bevrijdingsdag, wat achteraf helemaal niet op die datum bleek te zijn. Wel bleek het die dag de Nederlandse bevrijdingsdag te zijn en hoe dat beter te vieren dan met het zingen van het Nederlandse volkslied. Helaas vonden de andere internationals dat maar een beetje raar. Het weekend erna ben ik in mijn stadje gebleven en ben ik op ontdekkingstocht in Photoshop gegaan. Het resultaat vind je bij de foto’s in deze blog.

Het weekend erna zijn we naar Taman Negara gegaan; het oudste regenwoud van de wereld (130 miljoen jaar oud!). Hier aangekomen met een mooie boottocht gingen we de jungle in. Midden in de jungle hoorde ik zachtjes ‘Joske?’. Ik draaide me om en daar stond Bas uit Tilburg! Midden in het regenwoud aan de andere kant van de wereld en ik wist niet eens dat hij in Azië aan het reizen was. It’s small world! Na de toevallige ontmoeting zijn we de Canopy walk gaan doen en gingen we via een zware wandeltocht op zoek naar een campingplaats. Helaas realiseerden we ons na 1,5 uur dat we een rondje aan het lopen waren. Aangezien de tent maar voor 3 personen was en ik erg aantrekkelijk was voor de bijen, zijn Celeste en ik op zoek gegaan naar een hostel. ’s Avonds gingen we naar een eilandje met een kampvuur en enge verhalen. Brrr. Op de terugweg stopte de bus ineens en er gingen speculaties rond dat we een beer hadden aangereden (een beer!?). Uiteindelijk bleek dat de koffers uit de bus gevallen waren.

Afgelopen weekend zijn we naar Singapore geweest. Ik wist niet zo goed wat ik ervan moest verwachten, maar het een leuke stad! Na een nacht in een hostel met te koude airco en veel gesnurk begonnen we de dag erna met een rondleiding door Singapore. Met als enige echte gids: Huub! Huub, een vriend van Kees, woont in Singapore en die gaf ons een erg goede rondleiding. Dankjewel! De dag erna op de terugreis stopte de bus langs de kant van de weg. Ik was blij dat de chauffeur eindelijk eens aan het milieu dacht en de motor uit deed. Helaas was dit te positief en bleek de bus kapot te zijn. Zonder enige communicatie gingen we maar buiten naast de bus op een stoeprandje zitten, wachtend op een vervolg. Wat was er aan de hand, hoe lang ging het duren? Geen idee. Wat we wel wisten is dat Mia haar vliegtuig moest halen en daarom hebben we uiteindelijk op de snelweg maar een taxi aangehouden. Een avontuurlijke terugtocht.

Dit is alweer de laatste collegeweek en ik realiseer me dat het einde in zicht komt. Een raar gevoel.

Hierbij weer wat nutteloze informatie:

- Docent: ‘Joske, you become to look more and more Malaysian’. Ik ben er nog niet achter of dat positief of negatief is.
- Een fotostudio boeken met een Maleis formulier is vrij lastig. Maar het is me gelukt!
- Alle internationals waren er gefrustreerd door het brandalarm. Ik was de enige die het eigenlijk wel heel erg grappig vond.
- Ik ben op de markt naar sjaals aan het kijken. Zegt de verkoper: ‘do you use it?’. Bleken het hoofddoekjes te zijn. Oeps.
- Rijden in een bus met de deuren open. Is weer eens wat anders.
- Slapen op een matras omhuld met plastic is verre van comfortabel.
- We hebben hier een aantal keren gevolleybald! De Piraten tegen de Ninja’s.
- 4 presentaties op één dag is best veel. Gelukkig heb ik er uiteindelijk maar 2 hoeven geven.
- De laatste colleges worden geëindigd met fotoshoots met de hele klas, inclusief docent. Een leuk aandenken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joske

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 9228

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 01 Augustus 2014

Studeren in Maleisië!

Landen bezocht: